Research syntheses, such as meta-analyses and systematic reviews, are methods for com-bining results of different primary studies on a certain theme. These methods have been widespread in the early eighties in educational research with the purpose of giving more reliable information to the teaching practice. As primary studies, not all the reviews carried out are reliable to inform practice on programs and strategies that are effective for learn-ing. Although some systematic reviews and meta-analyses have weaknesses, it is possible to identify which procedures and standards are more valid and reliable for carrying out meta-analyses. This article reviews and examines studies that have evaluated methodological factors that affect effect sizes in meta-analyses of educational practices. The studies of this review have showed that the following methodological factors affect effect sizes: publication bias, sample size, study design, outcome measures and intervention duration. The conclu-sion specifies which inclusion criteria, based on the review results, are more reliable to carry out meta-analyses that have the objective to inform educational practices.

La tesi si struttura in tre sezioni. La prima a carattere teorico, Evidence Based Education: ricerca, policy e pratica educativa, presenta lo sviluppo dell’EBE e dell’espressione Evidence Based Reform con particolare attenzione alle riforme politiche statunitensi. All’interno di questa sezione, il Capitolo 1 presenta l’orientamento di ricerca dell’Evidence Based Education delineando la fase di sviluppo e il dibattito ancora in corso che vede contrapporsi ricercatori a sostegno e contro la prospettiva dell’uso delle evidenze in educazione. Centrale in questo capitolo è il significato del temine “evidenza”. Il Capitolo 2 presenta il concetto di Evidence Based Reform assieme alle pionieristiche normative sull’istruzione emanate negli Stati Uniti che rappresentano un modello per l’impiego delle evidenze nella pratica scolastica. Il capitolo si conclude con la descrizione del progetto Evidence for ESSA ideato da Robert E. Slavin e alla cui realizzazione ho partecipato nel periodo del mio soggiorno di studio presso la Johns Hopkins University a Baltimora.

L’affidabilità dei criteri di inclusione nelle meta-analisi in educazione: una rassegna di studi

Marta Pellegrini
2017-01-01

Abstract

Research syntheses, such as meta-analyses and systematic reviews, are methods for com-bining results of different primary studies on a certain theme. These methods have been widespread in the early eighties in educational research with the purpose of giving more reliable information to the teaching practice. As primary studies, not all the reviews carried out are reliable to inform practice on programs and strategies that are effective for learn-ing. Although some systematic reviews and meta-analyses have weaknesses, it is possible to identify which procedures and standards are more valid and reliable for carrying out meta-analyses. This article reviews and examines studies that have evaluated methodological factors that affect effect sizes in meta-analyses of educational practices. The studies of this review have showed that the following methodological factors affect effect sizes: publication bias, sample size, study design, outcome measures and intervention duration. The conclu-sion specifies which inclusion criteria, based on the review results, are more reliable to carry out meta-analyses that have the objective to inform educational practices.
2017
La tesi si struttura in tre sezioni. La prima a carattere teorico, Evidence Based Education: ricerca, policy e pratica educativa, presenta lo sviluppo dell’EBE e dell’espressione Evidence Based Reform con particolare attenzione alle riforme politiche statunitensi. All’interno di questa sezione, il Capitolo 1 presenta l’orientamento di ricerca dell’Evidence Based Education delineando la fase di sviluppo e il dibattito ancora in corso che vede contrapporsi ricercatori a sostegno e contro la prospettiva dell’uso delle evidenze in educazione. Centrale in questo capitolo è il significato del temine “evidenza”. Il Capitolo 2 presenta il concetto di Evidence Based Reform assieme alle pionieristiche normative sull’istruzione emanate negli Stati Uniti che rappresentano un modello per l’impiego delle evidenze nella pratica scolastica. Il capitolo si conclude con la descrizione del progetto Evidence for ESSA ideato da Robert E. Slavin e alla cui realizzazione ho partecipato nel periodo del mio soggiorno di studio presso la Johns Hopkins University a Baltimora.
Effect size; Inclusion criteria; Meta-analysis; Methodological factors; Reliability
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