Since 2020, the tomb of Pabasa (TT 279) in the Luxor necropolis (Assassif) has been the subject of the Pabasa Tomb Project (TT 279), co-directed by Silvia Einaudi, M. Á. Molinero Polo and H. el-Leithy. The mission is concerned with the study, restoration and valorization of the monument, which belonged to a 'great majordome of the divine adoratrice' whose floruit dates in the last quarter of the 7th century BC, during the reign of Psammetichus I. In particular, the ultimate aim of the project is to publish all the inscriptions and scenes that make up the decorative program of the tomb, in order to integrate this 'funerary palace' into the historical context of the Asasif, defining its inspiring models as well as its decorative connections with other coeval tombs in the same necropolis.
Presentazione del progetto della missione "Pabasa Tomb Project" nella necropoli di Luxor (Egitto). Dal 2020 la tomba di Pabasa (TT 279), nella necropoli di Luxor (Assassif), è oggetto del Pabasa TombProject (TT 279), co-diretto da S.Einaudi, M.Á. Molinero Polo e H. el-Leithy. La missione si occupa dello studio, del restauro e della valorizzazione del monumento, appartenuto ad un “grande maggiordomo della divina adoratrice”il cui floruit si colloca nell’ultimo quarto del VII secolo a.C., sotto il regno di Psammetico I. In particolare, lo scopo finale del progetto è quello di pubblicare tutte le iscrizioni e le scene che costituiscono il programma decorativo della tomba, per integrare questo “palazzo funerario”nel contesto storico dell’Assassif, definendone i modelli d’ispirazione e i collegamenti decorativi con le altre tombe coeve della stessa necropoli.
Il Pabasa Tomb Project (TT 279): (ri)scoprire un monumento dell'antico Egitto e il suo proprietario
EINAUDI S
2022-01-01
Abstract
Since 2020, the tomb of Pabasa (TT 279) in the Luxor necropolis (Assassif) has been the subject of the Pabasa Tomb Project (TT 279), co-directed by Silvia Einaudi, M. Á. Molinero Polo and H. el-Leithy. The mission is concerned with the study, restoration and valorization of the monument, which belonged to a 'great majordome of the divine adoratrice' whose floruit dates in the last quarter of the 7th century BC, during the reign of Psammetichus I. In particular, the ultimate aim of the project is to publish all the inscriptions and scenes that make up the decorative program of the tomb, in order to integrate this 'funerary palace' into the historical context of the Asasif, defining its inspiring models as well as its decorative connections with other coeval tombs in the same necropolis.File | Dimensione | Formato | |
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