Pedagogy has to think critically ecological transition, in order to humanize it and to make fairer it, so that it balances the dominant scientific approach. The aim is to oppose growing inequalities, increased by a mistaken transition, disrespectful of human values. To this purpose, it is essential to defend the person's dignity and to hold a dialogue with other sciences (economics in particular), in order to achieve shared syntheses. Besides, it is necessary to educate young people and adults to the common good and to democratic participation.

La pedagogia ha il compito di pensare criticamente la transizione ecologica, per umanizzarla, renderla più equa e bilanciare, perciò, il dominante approccio scientifico. L'obiettivo è contrastare le crescenti disuguaglianze, acuite da una transizione male intesa, non riguardosa dei valori dell'uomo. Allo scopo, è essenziale difendere la dignità della persona e dialogare con le altre scienze (l'economia in particolare), per addivenire a sintesi condivise. Occorre, inoltre, educare giovani e adulti al bene comune e alla partecipazione democratica.

Umanizzare la transizione ecologica: spunti pedagogici = Humanizing ecological transition: pedagogic hints

Zedda Michele
Primo
2024-01-01

Abstract

Pedagogy has to think critically ecological transition, in order to humanize it and to make fairer it, so that it balances the dominant scientific approach. The aim is to oppose growing inequalities, increased by a mistaken transition, disrespectful of human values. To this purpose, it is essential to defend the person's dignity and to hold a dialogue with other sciences (economics in particular), in order to achieve shared syntheses. Besides, it is necessary to educate young people and adults to the common good and to democratic participation.
2024
La pedagogia ha il compito di pensare criticamente la transizione ecologica, per umanizzarla, renderla più equa e bilanciare, perciò, il dominante approccio scientifico. L'obiettivo è contrastare le crescenti disuguaglianze, acuite da una transizione male intesa, non riguardosa dei valori dell'uomo. Allo scopo, è essenziale difendere la dignità della persona e dialogare con le altre scienze (l'economia in particolare), per addivenire a sintesi condivise. Occorre, inoltre, educare giovani e adulti al bene comune e alla partecipazione democratica.
Education; Environment; Climate; Inequality; Transition
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