Complexity deeply characterizes both pedagogy and education. In front of complexity there is always the risk of reductions and simplifications. New studies about complexity are so necessary in order to defend humanistic pedagogy. Society also is more and more dynamic, changeable and unpredictable, so it’s necessary to educate young people to complexity, that’s to acquire an open, critic and systemic thought, able to defend human rights and values of democracy.
La complessità caratterizza a fondo sia la pedagogia, sia l’educazione. Davanti alla complessità c’è sempre il rischio di riduzionismi e semplificazioni. Sono perciò necessari nuovi studi sulla complessità per difendere la pedagogia umanistica. Anche la società è sempre più dinamica, mutevole e imprevedibile, per cui occorre educare i giovani alla complessità, cioè ad acquisire un pensiero aperto, critico e sistemico, capace di difendere i diritti dell’uomo e i valori della democrazia.
Pedagogia e complessità: spunti di riflessione = Education and Complexity: Some Reflections
Zedda Michele
Primo
2024-01-01
Abstract
Complexity deeply characterizes both pedagogy and education. In front of complexity there is always the risk of reductions and simplifications. New studies about complexity are so necessary in order to defend humanistic pedagogy. Society also is more and more dynamic, changeable and unpredictable, so it’s necessary to educate young people to complexity, that’s to acquire an open, critic and systemic thought, able to defend human rights and values of democracy.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Pedagogia e complessità.pdf
accesso aperto
Tipologia:
versione editoriale (VoR)
Dimensione
155.16 kB
Formato
Adobe PDF
|
155.16 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


